■ مقدمه:
این قسمت معرفی اصول موضوعه نظریه اصل موضوعی مجموعهها در سیستم مشهور به NBG (کوتاه شده Neumann-Bernays-Godel) و تکیه به انگاره کلاس در آن است. گرچه این قسمت میتواند مستقل دیده شود و نیز پیوندهای لازم در آن آمده، نگاه قبلی به:
ثمربخش باشد.
نظریه مجموعهها: دستگاه NBG
Set theory : NBG System
• تفاوت عمده در NBG و ZF وجود انگاره آغازین کلاسی (Class) در NBG است. بعضی کلاس خود در کلاساند که به آنها کلاس ناسره گفته. بعضی کلاسی در هیچکجایند که به آنها هکلاس سره گفته. در NBG مراد از عنصر کلاس ناسره است. نمونهای از کلاس ناسره «کلاس تهی«∅» و نمونههایی از کلاس سره کلاس جهانی «عناصر» و کلاس «اعداد اردینال» است.
تساوی کلاسها
Equality in Classes
بنا بر تعریف گوییم کلاسها مساویاند؛ اگر و فقط اگر در یک کلاس باشند.
اصل موضوع گسترش در NBG
Axiom of Extension
کلاسها مساویاند اگر وفقط اگر، عضو یکی در همه باشد.
شمای اصل موضوعی ساخت
شمای اصل موضوعی کلاس ساز
Axiom Schema of Construction
Axiom Schema of Class builder
برای یک ویژگی در دامنه عناصر (کلاسهای ناسره) کلاسی هست که دارنده عناصری است که آن ویژگی را برمیآوَرَند.
وجود کلاس تهی
Existac of Empty class
بنا بر شمای اصل موضوعی ساخت، کلاسی هست که ویژگی x≠x را برمیآورد. این کلاس یکتاست و به کلاس تهی موسوم است.
وجود کلاس جهانی
Existac of Universal Class
بنا بر شمای اصل موضوعی ساخت، کلاسی هست که ویژگی x=x را برمیآوَرَد. این کلاس یکتاست و به کلاس جهانی موسوم است. بنابراین، همه عناصر عضو کلاس جهانیاند.
اصل موضوع ترازمندی
Axiom of Regularity
درهر مجموعه ناتهی عنصری هست که اشتراک آن عنصر با خود مجموعه تهی است.
این اصل در ZF به اصل بنیاد نیز موسوم است.
این قسمت معرفی اصول موضوعه نظریه اصل موضوعی مجموعهها در سیستم مشهور به NBG (کوتاه شده Neumann-Bernays-Godel) و تکیه به انگاره کلاس در آن است. گرچه این قسمت میتواند مستقل دیده شود و نیز پیوندهای لازم در آن آمده، نگاه قبلی به:
ثمربخش باشد.
در دستگاه اصل موضوعی NBG (کوتاه شده Neumann-Bernays-Godel) کلاس یک انگاره آغازی (تعریفنشده) است. در این دستگاه علاوه بر کلاس، رابطه "∈" (در کلاس بودن) بین کلاسها انگاره آغازی دیگر است و فقط هم همین دو انگارههای آغازین هستند. بنابراین، در این رهیافت با هیچ کجایی روبروییم که در آن فقط کلاس (اگر باشد) خواهد گنجید. این دستگاه با فون نویمان (۱۹۲۵) آغاز و سپس توسط پال برنیز (۱۹۳۷) ادامه و با کورت گودل (۱۹۴۰) کامل گردید. دستگاه NBG را میتوان، به تمامی صوری، در فصل چهارم مندلسون یافت.
دستگاه اصل موضوعی NBG دارای دو انگاره آغازی کلاس و ∈ است. فرض کنید C۱ و C۲ کلاس باشند، آنگاه مینویسیم:
C۱∈C۲ و به زبان فارسی میخوانیم: C۱ عضو C۲ است (یا C۱ متعلق به C۲ است، یا C۱ در C۲ است، یا C۱ عنصر C۲ است).
کلاس در NBG دو گونه به شرح زیر است:
۱- کلاس سره: کلاسی است که عضو هیچ کلاسی نیست.
۲- کلاس ناسره (که به آن عنصر هم) گفته، کلاسی است که عضو حداقل یک کلاس باشد.
•↓
بنابراین، هر عنصر کلاس است ولی ممکن است کلاسی عنصر نباشد.
در ادامه نمادهای:A, B, C, X, Y, Z ، بی اندیس و با اندیس، را همچون متغیر برای کلاسها (سره یا ناسره) و نمادهای x, y, z را همچون متغیر در دامنه عناصر، یعنی کلاسهای ناسره، در نظر میگیریم. بنابراین وقتی میگوییم حداقل یک x وجود دارد که دارای ویژگی خاصی است، بطور ضمنی میگوییم حداقل یک کلاس وجود دارد که x عنصر آن است و x دارای آن ویژگی است. یا وقتی میگوییم هرچه باشد x ،x دارای ویژگی خاصی است، بطور ضمنی میگوییم هر چه باشد X همچون یک کلاس، اگر x∈X آنگاه x دارای آن ویژگی است.
X = Y اگر و فقط اگر هر عنصر X عنصر Y و هر عنصر Y عنصر X باشد.
یا به زبان صوری:
X = Y ⇔ (x∈X ⇔ x∈Y).
از تعریف = و اصل گسترش برمیآید که:
(ا). X = X.
(ب). اگر X = Y آنگاه Y = X.
(ج). اگر X = Y آنگاه (اگر Y = Z آنگاه X = Z).
گیریم Q(x) یک ویژگی باشد. در این صورت کلاسی به فرض A وجود دارد، به قسمی که همه عناصر برآورنده ویژگی Q(x) در A هستند. این اصل به شمای اصل موضوعی کلاس ساز نیز موسوم است.
•↓
نکته اینکه، دامنه سور عمومی در اصل موضوع کلاس سازی روی عناصر، یعنی کلاسهای ناسره، است و نه روی کلاس. بنابراین، این اصل را نمیتوان برای ساختن کلاسی که اعضای آن کلاس ناسره اند بکار زد. اینگونه نیست که پارادوکس راسل [کلاس همه کلاسهایی که عضو خود نیستند] اینجا کارگر باشد.
•↓
حضور واژه شِما (طرحواره / Schema) در نام این اصل موضوع ازاینجهت است که درواقع این اصل دربردار بیشمار اصل موضوع است (دستگاه صوری مرتبه اول با بیشمار اصل موضوع.) بهعبارتدیگر، طبق این اصل موضوع به ازای هر ویژگی میتوان یک کلاس ساخت.
•↓
گیریم X کلاسی باشد که اصل کلاس سازی بهموجب Q(x) وجود آن را تضمین میکند. در این صورت X را بهصورت X={x:Q(x)} نمایان میکنند.
گوییم Y زیرکلاس X است اگر و فقط اگر هر عنصر Y عنصر X هم باشد. در این صورت مینویسیم: Y ⊆ X.
اگر Y و X در بالا مساوی نباشند آنگاه به Y زیرکلاس سره X گفته و مینویسیم Y ⊂ X.
• ویژگیهای زیرکلاسی ↓
از تعریف ⊆ و اصل گسترش میتوان نوشت:
(ا). اگر ( X ⊆ Y و Y ⊆ X) آنگاه X = Y.
(ب). اگر (X ⊆ Y و Y ⊆ Z) آنگاه X ⊆ Z.
گیریم Q(x) ویژگی همه xهایی باشد که x≠x. بنا بر اصل کلاس ساز، کلاسی هست که عناصر آن دارای این ویژگیاند. این کلاس را کلاس تهی نامیده و با ∅ نشانش میدهیم. با توجه به ویژگی (ا) تساوی، کلاس تهی دارای عضو نیست و نیز بنا بر ویژگی (ج) تساوی، کلاس ∅ یکتا نیز است. بنابراین:
∃۱X∀y(y ∉ X) [مراد از ∃۱ حداقل و حداکثر ۱ است.]
گیریم Q(x) ویژگی همه x هایی، به قسمی که x=x است، باشد (x متغیر در دامنه تغییر عناصر است.) بنا بر اصل کلاس ساز، کلاسی هست که عناصر آن دارای این ویژگی اند. به این کلاس کلاس جهانی گفته و با υ نشانش میدهیم. بنا به ویژگی (ا) تساوی، همه عناصر در کلاس جهانی هستند و بنا بر ویژگی (ج) تساوی، کلاس υ یکتا نیز است (جهان فون نویمان را ببینید). بنابراین:
∃۱X∀y(y ∈ X) [مراد از ∃۱ حداقل و حداکثر ۱ است.]
•↓
میتوان نشان داد: هر کلاسی زیرکلاس υ است.
اجتماع کلاسها: گیریم X و Y کلاس؛ کلاس حاصل از اصل کلاس ساز همراه با ویژگی «عناصری که در X یا Y هستند» را اجتماع X و Y نامیده و آن را با X∪Y نشان میدهیم. بنا به اصل گسترش اجتماع X و Y یکتا است.
اشتراک کلاسها: گیریم X و Y،کلاس؛ کلاس حاصل از اصل کلاس سازی همراه با ویژگی «عناصری که به X و Yمتعلقاند» را اشتراک X و Y نامیده و آن را با X∩Y نشان میدهیم. بنا به اصل گسترش اشتراک X و Y یکتا است.
متمم کلاس: گیریم X کلاس؛ کلاس حاصل از اصل کلاس سازی همراه با ویژگی «عناصری که به X متعلق نیستند» را متمم X نامیده و آن را با X' نشان میدهیم. بنا به اصل گسترش متمم X یکتا است.
کلاس تهی، ∅، مجموعه است.
هیچیک از اصول موضوعه تاکنون خبری از وجود مجموعه نمیدادند. اصل موضوع تهی خود رویداد پیدایش اولین مجموعه است. از همین بیگ بنگ است که چیزها پشت چیزها خواهد آمد و این روند (روند مجموعه سازی) به جهان فون نویمان (سلسله مراتب تجمعی مجموعهها) منجر میگردد.
اگر X و Y مجموعه باشند، {X, Y} نیز مجموعه است.
•تعریف: تکینه سازی↓
اگر X مجموعه باشد پس بنا به همین اصل {X, X} نیز مجموعه است. از این و بنا به اصل اشتراک به دست میآید اگر X مجموعه باشد {X} نیز مجموعه است.
به مجموعه {X} که تنها عضو آن X است مجموعه تکینه گفته.
اگر X مجموعه باشد اجتماع همه زیرمجموعههای آن، خود یک مجموعه است.
•مثال↓
اگر X و Yمجموعه باشند X∪Y مجموعه است.
زیرا، بهموجب اصل دوگانه سازی {X,Y} نیز مجموعه است و بهموجب اصل موضوع اجتماع X∪Y نیز مجموعه است. پس اجتماع دو مجموعه خود مجموعه است.
اگر X مجموعه باشد کلاس همه زیرمجموعههای X مجموعه است.
مجموعه توانی: گیریم X مجموعه، به کلاس همه زیرمجموعههای X، که بنا به این اصل مجموعه است، مجموعه توانی X گفته و با نمادگذاری Ƥ(X) آن را نشان داده. بنابراین:
Ƥ(X) {x: x ⊆ X}
هیچ مجموعهای عضو خود نیست.
• برهان↓
۱. | فرض کنید X یک مجموعه ناتهی و X∈X. |
۲. | از تکینه سازی داریم {X}مجموعه است . |
۳. | اما داریم X∈{X} و طبق فرض X∈X. |
۴. | پس {X}∩X تهی نیست. |
۵. | از ۴ نتیجه میشود در مجموعه {X} عنصری که اشتراک آن با {X} تهی باشد وجود ندارد. |
۶. | نتیجه ۵ خلاف اصل ترازمندی است. |
• عضویت در مجموعهها دوری نیست. بهعبارتدیگر:
x و y وجود ندارند به قسمی که: x ∈ y ∧ y ∈ x.
•برهان↓
۱. | فرض کنید A و B وجود دارند به قسمی که: A ∈ B ∧ B ∈ A. |
۲. | از اصل دوگانه ساز مجموعه C به قسمی که C = {A, B} را داریم. |
۳. | A ∈ C ∩ B |
۴. | B ∈ C ∩ A |
۵. | از ۳ و ۴ نتیجه میشود در مجموعه C عنصری که اشتراک آن با خود C تهی باشد وجود ندارد. |
۶. | نتیجه ۵ خلاف اصل ترازمندی است. |
اگر X مجموعه، Y کلاس و f یک تابع پوشا از X در Y باشد آنگاه Y مجموعه است. تفصیل و نتایج بسیار مهم این اصل موضوع در بحث ZF و معرفی اصل موضوعی با همین نام ، شمای اصل موضوعی جایگزینی، آمده است.
•↓
در صورت اصل موضوع جایگزینی مفهوم تابع پوشا بکار رفته. تعریف تابع در NBG شبیه تابع در ZF است با این تفاوت که باید بجای واژه مجموعه واژه کلاس بکار رود.