فهرست:
مجموعه، کلاس و عضو Introduction to Logic

مجموعه، کلاس و عضو

یادآور نظریه مجموعه‌ها

درآمد به منطق و رایانش

یادآور مجموعه‌ها: مقدمه

۱- مجموعه، عضویت و کلاس

۳- کلاس و مجموعه

۲- مجموعه و عضویت

۴- نظریه کتگوری‌ها

Ernst Zemelo
ارنست زیملو (۱۹۵۳-۱۸۷۱)
Ernst Zermelo
منطقدان، ریاضیدان آلمانی و واضع دستگاه اصل موضوعی ZFC.
عضو- عضویت و نظریه مجموعه ها (۱) -  (ریاضیات)
مجموعه و عضویت مجموعه در مجموعه
عضو- عضویت و نظریه مجموعه ها (۱) -  (ریاضیات)
کلاس / مجموعه

■ مجموعه، عضویت و کلاس

مجموعه‌ها و درواقع "نظریه مجموعه‌ها" یک نظریه استنتاجی است که به‌وسیله جرج کانتور پایه گذاری شده است. ریاضی‌دانان این نظریه را با چندین رویکرد‌ بیان می‌کنند. ازجمله این رویکردها, نظریه طبیعی مجموعه‌ها است.

P. R. Halmos, "Naive Set Theory", Springer, 1974 -1998.

در این رویکرد، یعنی نظریه طبیعی مجموعه‌ها، استفاده از زبان طبیعی حداکثری است. اما بیان گوهری آن توسط دستگاه‌های اصل موضوعی است. ازجمله دستگاه‌های اصل موضوعی مجموعه‌ها می‌توان به دستگاه موسوم به زرملو-فرانکل / Zermelo-Fraenkel با کوته نام ZF اشاره کرد. این دستگاه به شمول اصلی موسوم به اصل انتخاب / Axiom of Choice (که در ادامه با همین عنوان آن را خواهیم دید) با کوته‌سازی ZFC و گاهی ZF+C، بنیاد ریاضیات جاری است. دستگاه دیگر موسوم به Neumann-Bernays-Godel با کوته‌سازی NBG است. دستگاه NBG و ZFC بسیار شبیه و همساز هستند. تفاوت عمده در مفهومی به نام "کلاس" در دستگاه NBG است که مجموعه به‌عنوان گونه‌ای از آن معرفی شده است. در بند ۲.۱، کلاس و مجموعه، کمی بیشتر دراین‌باره توضیح داده خواهد شد.

مجموعه و عضویت

داستان را از فرد معینی بنام پرویز آغاز می‌کنیم که هرروز صبح فرزند خود را از مسیر مشخص به مدرسه می‌رساند. وی درراه مدرسه هرروز چیزهای ثابتی، مانند تابلوی یک دندان‌پزشک، یک کیوسک مطبوعاتی، ماشین پارک شده مدیر مدرسه, خدمتگزار مدرسه، باجه تلفن و مانند آن‌ها را می‌بیند. وی می‌تواند برای همه این چیز‌ها یک نام انتخاب و ازآن‌پس با آن نام از آن‌ها یاد کند. فرض کنیم نام انتخابی وی "M" باشد. اکنون می‌توان گفت M نام یک مجموعه است و تعریف M (تعریف مجموعه M و نه تعریف مجموعه) می‌تواند "چیزهایی که پرویز در مسیر روزانه رساندن فرزند خود به مدرسه می‌بیند" باشد. گفته می‌شود که هر یک از این چیزها عضو M هستند [یا عنصر M یا در M، یا متعلق به M هستند.]

در متونی که از زبان ریاضی برای گویایی و دقت بهره می‌برند، عبارت‌هایی کم‌و‌بیش مثل "فرض کنید یک مجموعه باشد ..." بسیار دیده می‌شود. در این موارد، اول و مهم‌ترین چیز این است که قرار است عناصری در میدان بحث بیایند که ازجمله عضو (یعنی عضو یک مجموعه) خواهند بود و بنابراین نقش اول آن‌ها عضویت در یک مجموعه است. اینکه، این عناصر کدام‌ها هستند، مسئله بعد است.

در ادامه این یادآور، تنها بر مبنای آنچه گفته شد و پس از بیان چند خاصیت مجموعه‌ها، ساختارهای ساخته‌شده‌ای (برای مثال در دانش کامپیوتر و رایانش) را می‌بینیم و مفاهیم بس مهمی چون شمارش، شمارش‌پذیری، مقایسه، مقایسه‌پذیری، انتخاب -اصل عجیب انتخاب، ترتیب، ترتیب‌پذیری، بی‌نهایت، بی‌نهایت‌ها و بسیاری دیگر را مرور خواهیم کرد.

کلاس و مجموعه

در بیشتر متون مقدماتی تا متوسط رده یا کلاس به معنای مجموعه است. با این اشاره ضمنی که اعضای آن خود هریک نام (یا نماینده) مجموعه‌های از پیش معینی می‌توانند باشند. یا اعضای آن اعضای یک مجموعه گسترده‌تر هستند ولی تأکید بر ویژگی یا ویژگی‌های مشخصی است که ممکن است همه اعضای آن مجموعه گسترده‌تر دارای این ویژگی(‌ها) نباشند.

کلاس به عنوان گردایه‌ای (colectiontion) از مجموعه

در سطح فنی‌تر (برای مثال، در دستگاه NBG که در بند ۱.۱ آمد)، کلاس خود یک مفهوم ابتدایی‌ (تعریف‌نشده) است. در این دستگاه علاوه بر کلاس، "" نیز یک تعریف‌نشده دیگر است و فقط هم همین دو تعریف‌نشده هستند.

فرض کنید C۱ و C۲ کلاس باشند، آنگاه می‌نویسیم: C۱C۲ و به زبان فارسی می‌خوانیم: C۱ عضو C۲ است (یا C۱ به C۲ تعلق دارد، یا C۱ در C۲ است و مانند آن‌ها).

در این رویکرد، یعنی وقتی کلاس خود یک مفهوم ابندایی است، کلاس‌ها به دو دسته متمایز می‌شوند:

۱- کلاس سره (Proper Class): کلاسی که عضو هیچ کلاسی نیست.

۲- کلاس ناسره (Improper Class): که مجموعه یا عنصر (Element) [عنصر کلاس] نیز نامیده می‌شود، کلاسی که عضو بعضی کلاس باشد.

بنابراین، همه مجموعه‌ها‌ کلاس هستند ولی همه کلاس‌ها مجموعه نیستد. به‌عبارت‌دیگر، بعضی کلاس‌ها (کلاس‌های سره) گسترده‌تر از آن‌اند تا مجموعه باشند. برای ‌مثال، کلاس همه مجموعه‌ها یک کلاس سره است اما مجموعه نیست. در ادامه (بند ۷.۱، نمایاندن مجموعه و پارادوکس راسل) توضیح بیشتر خواهد آمد.

شرح دستگاه NBG در یاداشت «دستگاه صوری (اصل موضوعی) مجموعه‌ها» در قسمت «اصول موضوعه و کلاس در دستگاه NBG» آمده است. همچنین در فصل ۴ (نظریه مجموعه‌ها) مرجع زیر دقیق‌ترین بیان دستگاه NBG را می‌توان یافت.‌

Mendelson E., (2015). Introduction to Mathematical Logic, CRC Press. ch 4.

■ نظریه کتگوری‌ها

آنگونه که نورمن استین رد / Norman Steenrod آن را نامید، زبان کتگوری‌ها از روی لطف همچون "مهمل انتزاعی" شناخته‌شده. در اصل، این عبارت نه ضرورتاً موهن که دقیق هم است: کتگوری‌ها به "مهمل" بدین برداشت رجوع دارند که آن‌ها تماماً درباره "ساختار" هستند و نه درباره "معنی" آنچه را که نشان می‌دهند.
__ پائولو الفی /
Paolo Aluffi.

نظریه کتگوری

مجموعه‌ها را با چیزهای متعلق به چیزها آغاز کردیم. به همین ترتیب می‌توان کتگوری (کتگوری) (نظریه کاتگوری‌ها) را با چیزهایی در ساختارها (یا بر ساختارها) آغاز کرد. نظریه کتگوری‌ها بررسی ساختارها است که ازجمله، یکسانی‌های ارزشمند را بین چیزهای (ساختارهای) به‌ظاهر بی‌ربط آشکار می‌کند. آغازگران این نظریه، که به‌تمامی به شیوه اصل موضوعی گسترش ‌یافته است، ساموئل آیلنبرگ (Samuel Eilenberg, ۱۹۰۹-۲۰۰۵) و ساندرز مک لین (Saunders Mac Lane, ۱۹۱۳-۱۹۹۸) هستند. در این نظریه، مجموعه خود گونه‌ای کتگوری است (یعنی، همه مجموعه‌ها کتگوری هستند.) نظریه کتگوری‌ها دارای دو چیز ابتدایی به‌قرار چیز و پیکانه (نشانک) است که در آن پیکانه‌ها از چیز‌ها به چیزها نشانه رفته‌اند.

در نمودار شماتیک زیر یک کتگوری شامل سه چیز و شش پیکانه نشان داده‌شده.

نظریه کتگوری  و نظریه مجموعه ها (۱) -  (ریاضیات و منطق)
شکل ۱.۲.۱- یک کتگوری با سه چیز و شش پیکانه.

نظریه کتگوری‌ها، به‌جز در خود ریاضی که همچون زبان جهانی ریاضی مطرح است، در علوم کامپیوتر، علوم شناختی و فلسفه کاربردهای مهم خود را نیز دارا است.

عبارت کتگوری در نظریه کتگوری که این‌جا بدان اشاره شد، با مقولات ارسطویی (Aristotle's Categories) یا گزاره‌های حملی (نیز قیاس‌های حملی) رتباطی ندارد و بنابراین نباید به آن‌ها (واژگان ارسطویی) ربط داده شود.

■ منابع

۱- درآمد به نظریه کاتگوری (دانشگاه ویکی و مناسب برای علاقه‌مندان با پیش‌زمینه ریاضی متوسط)
۲- مدخل در دانشنامه استنفورد (فلسفه)
۳- مدخل در دانشنامه ویکی‌پدیا
۴- ریاضیات مفهومی (مناسب برای علاقه‌مندان با پیش‌زمینه ریاضی تا متوسط)؛ به آدرس:
http://fef.ogu.edu.tr/matbil/eilgaz/kategori.pdf
۵- نظریه کاتگوری؛ به آدرس:
https://people.mpi-sws.org/~dreyer/courses/catlogic/awodey.pdf
۶- مبانی نظریه کاتگوری برای دانش کامپیوتر؛

توجه: